INFORMACJA DOTYCZĄCA SKŁADANIA WNIOSKÓW O NADANIE
TYTUŁU RZECZOZNAWCY BUDOWLANEGO
Rzeczoznawcą budowlanym zgodnie z art. 8 b. ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa (j. t. Dz. U z 2023 r. poz. 551), może być osoba, która:
- korzysta w pełni z praw publicznych,
- posiada:
- a) tytuł zawodowy magistra inżyniera, magistra inżyniera architekta, inżyniera lub inżyniera architekta,
- b) uprawnienia budowlane bez ograniczeń,
- c) co najmniej 10 lat praktyki w zakresie objętym rzeczoznawstwem,
- d) znaczący dorobek praktyczny w zakresie objętym rzeczoznawstwem,
- jest członkiem właściwej izby samorządu zawodowego.
Osoba zainteresowana uzyskaniem tytułu rzeczoznawcy budowlanego składa – za pośrednictwem Okręgowej Komisji Kwalifikacyjnej, wniosek do Krajowej Komisji Kwalifikacyjnej.
Do wniosku należy dołączyć:
1) odpis dyplomu ukończenia szkoły wyższej
2) odpis uprawnień budowlanych bez ograniczeń
3) oświadczenie o korzystaniu w pełni z praw publicznych,
4) zaświadczenie o przynależności do właściwej izby samorządu zawodowego
5) życiorys zawodowy
6) dowody 10-letniej praktyki w zakresie objętym rzeczoznawstwem
7) dowody posiadania znaczącego dorobku praktycznego w zakresie objętym rzeczoznawstwem
8) kartę osobową
9) dowód wniesienia opłaty skarbowej na rachunek banku lub w kasie Urzędu Dzielnicy Warszawa Śródmieście m.st. Warszawy. (w wysokości 10 zł, Opłatę skarbową wnosi się: na rachunek: Dzielnica Śródmieście m.st. Warszawy, ul. Nowogrodzka 43, 00-691 Warszawa numer konta: BANK HANDLOWY W WARSZAWIE S.A. 21 1030 1508 0000 0005 5000 0070 z dopiskiem „opłata skarbowa za wydanie decyzji w sprawie nadania tytułu rzeczoznawcy budowlanego”
10) dowód wniesienia opłaty za postępowanie kwalifikacyjne (w kwocie 1200 zł na konto LOIIB nr rachunku: 82 1160 2202 0000 0000 7343 3275.
Praktykę zawodową oraz znaczący dorobek praktyczny, o którym mowa w pkt. 6 i 7 potwierdza się dokumentami, zeznaniami świadków, a w szczególności opiniami stowarzyszeń naukowo-technicznych, zaświadczeniem wydanym przez kierownika jednostki, w której odbywała się praktyka zawodowa, zawierającym:
1) wyszczególnienie projektów budowlanych, przy których sporządzaniu ubiegający się o tytuł rzeczoznawcy budowlanego odbywał praktykę zawodową, lub obiektów budowlanych, przy których realizacji odbywał on praktykę zawodową,
2) stwierdzenie okresów praktyki zawodowej z podaniem dat rozpoczęcia i ukończenia praktyki przy poszczególnych projektach lub odpowiednio przy realizacji poszczególnych obiektów budowlanych, z określeniem charakteru wykonywanych czynności (wzór zaświadczenia)
W stosunku do osób posiadających tytuł rzeczoznawcy właściwego stowarzyszenia naukowo-technicznego, tytuł taki traktuje się jako znaczący dorobek praktyczny, do którego uznania wymagana jest pozytywna opinia i rekomendacja właściwego stowarzyszenia.
Nadanie tytułu rzeczoznawcy budowlanego należy do kompetencji Krajowej Komisji Kwalifikacyjnej Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa.
Krajowa Komisja Kwalifikacyjna nadanie tytułu rzeczoznawcy budowlanego orzeka w drodze decyzji, określając zakres, w którym funkcja rzeczoznawcy budowlanego może być wykonywana oraz okres do kiedy tytuł zachowuje ważność.
Zakres ten nie może wykraczać poza specjalność techniczno-budowlaną objętą posiadanymi uprawnieniami, a okres ważności tytułu nie powinien przekraczać 10 lat.
Regulamin postępowania kwalifikacyjnego w sprawie nadawania tytułu rzeczoznawcy budowlanego na stronie: www.piib.org.pl w zakładce Krajowa Komisja Kwalifikacyjna
Załączniki:
1. wniosek o nadanie tytułu rzeczoznawcy budowlanego
2. karta osobowa
3. zaświadczenie
4. opinia biegłego
5. wniosek o ponowne nadanie tytułu rzeczoznawcy budowlanego