Inwestycje kolejowe
Co ma Kolej Plus dla Gorzowa?
Co w kolejowych planach do 2030 roku w dziedzinie infrastruktury, aby pociągiem na północy lubuskiego podróżowało się szybciej, sprawniej, wygodniej, w lepszych warunkach? Odpowiedź ma dać program Kolej Plus, a dokładnie nowe zelektryfikowane połączenie Gorzowa z Poznaniem przez Międzychód.
6 września w gorzowskim magistracie przygotowano spotkanie kolejowe – byli przedstawiciele ministerstwa odpowiadającego m.in. za rozwój infrastruktury kolejowej, PKP PLK, urzędu marszałkowskiego i wojewódzkiego, samorządów miast i gmin zainteresowanych dobrą komunikacją w województwach lubuskim i wielkopolskim. Główny cel rozmów to przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu i związane z tym m.in. inwestycje długoterminowe. Robocze spotkanie było zorganizowane na zaproszenie poseł Krystyny Sibińskiej, a rolę gospodarza pełnił prezydent Jacek Wójcicki.
– Działania w infrastrukturze kumulujemy do 2030 roku – o takiej perspektywie chcemy mówić… Mam na myśli Kolej Plus. Wspólnie z województwem wielkopolskim chcemy w nowej jakości połączyć Gorzów ze Skwierzyną, Międzychodem i Poznaniem. To ma być nowa oś komunikacyjna wykorzystująca istniejące linie, ale w nowych parametrach z prędkościami w przedziale 120-160 km/h – zarysowywał plany Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury.
Ale to nie wszystko, bo do 2028 roku jest realna perspektywa dla łącznicy w Kostrzynie – niecałe 900 m torów, ma umożliwić bezpośredni przejazd w relacji Gorzów – Szczecin. Dziś takie sprawne połączenia – bez zmiany kierunku jazdy – nie są możliwe.
Kolej Plus w Gorzowie to zelektryfikowane połączenie z Poznaniem
Program Kolej Plus w województwie lubuskim ma w zakresie projekt odcinka od Międzychodu do Gorzowa z prędkością do 160 km/h. Ponadto ten odcinek będzie projektowany z elektryfikacją w postaci stacji trakcyjnych, sieci – wszystkich elementów niezbędnych do ogłoszenia kolejnego postępowania na wykonanie tego odcinka. – Aby osiągnąć oczekiwany efekt, trzeba do tego dołączyć element komplementarny, czyli część wielkopolską – podkreślał na wrześniowej konferencji prasowej w gorzowskim magistracie Paweł Pleśniar, dyrektor biura strategii w PKP PLK.
Dodał, że aktualnie PLK jest na etapie przygotowania najważniejszych uzgodnień i w fazie wstępnych rozmów z samorządem województwa wielkopolskiego. Dokumenty przygotowywane są tak, aby oba wspomniane zadania miały w rezultacie prowadzonych inwestycji takie same parametry, wymagania i założenia. Aby w momencie uruchomienia, w 2029 roku, cały odcinek z Poznania do Gorzowa przejechać sprawnie, szybko, wygodnie w nowoczesnym pociągu zasilanym z sieci elektrycznej
PKP PLK już uruchomiły postępowanie – wybór wykonawcy projektu na lubuski odcinek linii Gorzów – Poznań przez Międzychód. Proces projektowania ma się zacząć w lutym przyszłego roku. Harmonogram zakłada, że na koniec 2029 roku przejedziemy kompletną nową trasą.
Wiele zadań, montaży finansowych i… kontraktów
Modernizacja sieci kolejowej na terenie lubuskiego – w tym Kolej Plus – to wiele zadań w ramach różnych programów i wielu montaży finansowych. – Między Poznaniem a Gorzowem będzie realizowany program Kolej Plus i działania dodatkowe w ramach innych programów. Na przykład przebudowa mostów w Gorzowie na kanale Ulgi i Warcie z budową kładki to jest inne zadanie, ale komplementarne – wyjaśnia dyrektor Pleśniar. W 2029, najpóźniej w 2030 roku, wszystkie razem – z łącznicą w Kostrzynie – mają dać efekt w postaci silnej linii komunikacyjnej po to, aby później móc rozpocząć działania inwestycyjne w ramach linii 203.
Jak się okazuje, projekt budowlany mostu kolejowego na Warcie w Gorzowie jest w końcowej fazie przygotowania, są wszystkie pozwolenia na budowę i finansowanie. PKP PLK musi jeszcze wyłonić wykonawcę dla mostu – w 2026 roku ma być ukończony i przekazany do użytku łącznie z nową infrastrukturą, w tym kładką dla pieszych. Kolejowa spółka nie chce jeszcze wskazywać dokładnego terminu rozpoczęcia prac dla budowy mostu. Ale ma to być pierwszy ukończony element nowej linii Poznań – Międzychód – Gorzów – Kostrzyn – Szczecin.
Elektryfikacja z Kostrzyna do Gorzowa jako pierwsza, ale po 2030
Modernizacja LK 203 (elektryfikacja) – już po 2030 roku – zacznie się na odcinku Kostrzyn – Gorzów – zapowiedział P. Malepszak. Takie działania, w pierwszej kolejności, stworzą nowy ciąg komunikacyjny ze Szczecina przez Kostrzyn, Gorzów, Skwierzynę, Międzychód do Poznania.
LK 203 ma znacznie ponad 300 km – jej pełna modernizacja z elektryfikacją to dziś koszt 15 mld zł. Nie ma takiej sumy zapisanej w programie inwestycyjnym. Aktualnie linia jest wpisana w programie rezerwowym Krajowego Programu Kolejowego, ale, jak informuje minister Malepszak, linia się nie zmieści w KPK do 2030 roku. – Mamy dużo inwestycji wcześniej planowanych, bardzo opóźnionych – miały się kończyć w grudniu 2023, a jeszcze się nie rozpoczęły – podkreślał minister. Z kolei LK 203 na odcinku Kostrzyn – Gorzów, czterdziestu kilku kilometrów, na wysokim poziomie modernizacji i elektryfikacji to dziś koszt około 2 mld zł. Zatem takie działanie jest realne, jednak nie wcześniej niż po 2030 roku.
Nowe mosty w Gorzowie
Ale w ramach Kolei Plus w nie aż tak odległej przyszłości powstanie w Gorzowie nowy, wybudowany od podstaw most kolejowy z kładką dla pieszych na Warcie. – To musi być całkowicie nowa konstrukcja, bo odcinek wyjazdowy z Gorzowa w kierunku Skwierzyny jest najsłabszy w dziedzinie parametrów technicznych i stanu. Ma być gotowy na koniec 2026 roku – zapowiedział P. Malepszak.
Z kolei łącznica w Kostrzynie – według planów ministerstwa – ma powstać do końca 2028 roku bądź w 2029 roku. W tej chwili dla tej inwestycji nie ma jeszcze dokumentacji projektowej, ani wykonawcy prac, stąd resort i PKP PLK wskazują nieco dalszą perspektywę czasową.
Adam Oziewicz
Podpisy pod zdjęcia:
Na pierwszym planie, po lewej Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury, obok Paweł Pleśniar, przedstawiciel PKP PLK – obaj panowie na spotkaniu 6 września w gorzowskim magistracie mówili m.in. o programie Kolej Plus – alternatywnym połączeniu Gorzowa z Poznaniem przez Międzychód
Do 2030 roku z Poznania przez Szamotuły, Międzychód do Gorzowa bez przesiadek, zelektryfikowaną linią po nowych mostach przez kanał Ulgi i Wartę – taką wizję rozwoju kolei na północy lubuskiego ma ministerstwo infrastruktury i PKP PLK