Lubuskie - Warte Zachodu

Kolejowy most z przygodami

Nie tylko połączenie kolejowe z Gorzowa w kierunku Zbąszynka czy Zielonej Góry, ale także ważka rola w czasie żużlowych rozgrywek, powodują, że most szynowy na Warcie, modernizowany w ostatnim czasie, staje się ciekawą lubuską historią.

W 1857 r. Gorzów uzyskał połączenie kolejowe na ważnej trasie Berlin – Królewiec, a w 1896 r. stał się on za sprawą linii kolejowej do Międzyrzecza węzłem kolejowym, sukcesywnie rozbudowywanym o połączenia do Sulęcina, Kostrzyna (przez Krzeszyce, Słońsk) oraz do Myśliborza. Każde z tych przedsięwzięć niosło inne wyzwania inżynierskie. Szlak w kierunku południowym aż do 1 marca 1899 r. pozostawał odcięty od dworca głównego wartką Wartą. Szereg opracowań podaje datę 1893 r. jako rok powstania pierwszego kolejowego mostu przez rzekę w Gorzowie. Jednak bardziej prawdopodobna jest data 1898 r., czyli dwa lata po uruchomieniu dworca Gorzów Zamoście w lewobrzeżnej dzielnicy Zawarcie.

 

cd ciekawego artykułu Roberta Piotrowskiego już w najblizszym biuletynie, zapraszamy



Galerie: