Lubuskie - Warte Zachodu

Most kolejowy w Gorzowie Wlkp

 

Możliwość przywrócenia ruchu pieszych na kładce przy moście kolejowym przez rzekę Wartę w Gorzowie Wlkp.

 

Opis konstrukcji chodnika – rys historyczny

Przedmiotowy most kolejowy, jednotorowy, przez Wartę na szlaku międzystacyjnym Gorzów Wlkp. Zamoście - Gorzów Wlkp. został zbudowany w roku 1938. W styczniu 1945 r., w wyniku prowadzenia działań wojennych, most został zniszczony poprzez wysadzenie podpór w części nurtowej i zatopieniu konstrukcji stalowej przęseł nurtowych.

W 1950 roku rozpoczęto prace związane z planowaną odbudową obiektu (budowa filarów). Na początku lat 60-tych XX wieku wykonano dokumentację projektową odbudowy mostu, a ostateczna decyzja o jego odbudowie, została podjęta w 1964 r. Ostatecznie odbudowane przęsło nurtowe zostało zaprojektowane jako jednoprzęsłowy łuk Langera o rozpiętości teoretycznej 95,80 m. Długość całkowita mostu 317,50 m

 W 1965 r. w trakcie odbudowy mostu zaprojektowano i wybudowano dwustronne chodniki publiczne o szerokości 1,5 m, dla umożliwienia mieszkańcom miasta przejście na druga stronę Warty. Chodniki zaprojektowano i wykonano w postaci stalowych wsporników, zamocowanych „na zewnątrz” do istniejącej konstrukcji poszczególnych przęseł mostu. Chodniki wykonane były z płyt żelbetowych grubości 6 cm, dodatkowo pokryte nawierzchnio izolacją z asfaltu żwirowego grubości 1,5 cm.

 

Na przestrzeni wielu lat użytkowania obiektu chodnik od strony dolnej wody został zaadaptowany jako element nośny dla przeniesienia różnych sieci urządzeń obcych i wyłączony z eksploatacji dla ruchu pieszych.

 

Chodnik od strony górnej wody również przeprojektowano dla możliwości umieszczenia na nim różnych sieci urządzeń obcych, ale w dalszym ciągu pełnił funkcję kładki dla pieszych. Po ostatniej przebudowie pomostu kładki (lata 90-te XX w.) konstrukcję nośną pomostu stanowiła   blacha trapezowa, oparta na dwóch belkach z ceownika 180 mm, na której wylana była płyta żelbetowa z betonu B15 o grubości 60 mm, zbrojona prętami średnicy 4,5 mm. Na płycie żelbetowej wykonano dywanik asfaltowy grubości 20 mm. Wejście ze starego na nowy pomost zrealizowano przez wykonanie schodów, których stopnie wykonane były w konstrukcji analogicznej jak nawierzchnia nowego pomostu. Z uwagi na podwyższenie poziomu ciągu pieszego konieczne było dostosowanie wysokościowe balustrady zewnętrznej, natomiast od strony blachownicy wykonano balustradę niską, montowaną do górnego pasa dźwigara.

Wejście na kładkę na lewym brzegu Warty zostało wykonane w postaci schodów o konstrukcji stalowej, natomiast na prawym brzegu rzeki – w postaci konstrukcji żelbetowej.

Ze względu na pogarszający się stan techniczny pomostu kładki oraz schodów wejściowych na kładkę, uniemożliwiający bezpieczne użytkowanie obiektu w 2012 r. podjęto decyzję o wyłączeniu kładki z użytkowania dla publicznego ruchu pieszych, a w 2013 r., w oparciu o opracowaną ekspertyzę oraz decyzję Lubuskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Gorzowie Wlkp., obiekt został całkowicie wyłączony z eksploatacji i rozebrany w części pomostu i schodów wejściowych.

 

Opis konstrukcji chodnika – stan projektowany

Projekt remontu polega na przywróceniu pierwotnych walorów użytkowych chodnika dla pieszych od strony górnej wody.

Projektuje się wykonanie nowej nawierzchni chodnika o konstrukcji z desek kompozytowych o grubości 4,8 cm, w miejsce istniejącej wcześniej nawierzchni, składającej się z blachy trapezowej, na której ułożona była płyta betonowa o grubości 2-8 cm i asfalt lany o grubości 2 cm. Elementem nośnym chodników będą istniejące wsporniki chodnikowe. Nie przewiduję się zmiany ich kształtu, a jedynie wykonanie ich zabezpieczenia antykorozyjnego.

Obciążenie z chodnika na wsporniki przekazywane będzie poprzez podłużnice główne w postaci C 180. Ze względu na stan techniczny podłużnic projektuje się ich wymianę na nowe C180. Zaprojektowano wykonanie poprzecznic z elementów stalowych zamkniętych 80x80x8 w rozstawie osiowym wynoszącym 92 cm, na których oparte będą podłużnice pośrednie z elementów kompozytowych o wymiarach 9,0x9,0x100 cm. Do podłużnic pośrednich z elementów kompozytowych, za pomocą stalowych wkrętów, przymocowany będzie pokład górny z desek kompozytowych o grubości 4,8 cm. Nie zmieni się szerokość użytkowa chodnika i nadal wynosić będzie 1,6-1,7 m. Przewidziano także wykonanie zabezpieczenia antykorozyjnego stalowej balustrady, dźwigara głównego tj. środnik od strony chodnika i pasa górnego, oraz ceownika 140 i dwuteownika 140, które obecnie pełną funkcje stężające. Na początku i końcu chodnika przewidziano wykonanie odtworzenia istniejących stalowych schodów.

 

Przewiduje się, że wszystkie prace budowlane będą wykonywane w niżej przedstawionej kolejności:

PRACE ROZBIÓRKOWE:

Roboty ziemne

Demontaż skorodowanych ceowników i opraw oświetleniowych

PRACE MONTAŻOWE

Wymiana skorodowanych elementów stalowych pomostu kładki

Wykonanie zabezpieczenia antykorozyjnego wybranych elementów ustroju nośnego

Montaż pokładu górnego wraz z podłużnicami z materiałów kompozytowych

Wymiana oprawa oświetleniowych i przewodu zasilającego

Odtworzenie schodów na dojściach do kładki

Uporządkowanie terenu budowy

Po wykonaniu remontu (odbudowy pomostu i schodów wejściowych), chodnik na obiekcie od strony górnej wody nadal będzie chodnikiem publicznym i przenosił będzie obciążenie użytkowe o wartości 4,0 kN/m. Obciążenie wsporników chodnikowych od ciężaru stałego, w porównaniu do istniejącej wcześniej konstrukcji chodnika, znacznie zmniejszy się i będzie wynosiło jedynie ok. 56% ciężaru pierwotnego. W związku, z tym projektowane rozwiązanie nie będzie skutkowało zwiększonym oddziaływaniem na dźwigary główne mostu kolejowego i wsporniki chodnikowe.

Ze względu na ograniczenia finansowe w pierwszym etapie dostęp do kładki będzie zapewniony tylko za pośrednictwem schodów wejściowych. Lokalizacja schodów została tak dobrana, aby w drugim etapie możliwe było wykonane dodatkowych, odpowiednich pochylni, umożliwiających dostęp do obiektu osobom niepełnosprawnym, osobom z wózkami, czy też osobom chcącym przeprowadzić rower. 

 

Zbigniew Kokoszka



Załączniki:
przekrój poprzeczny
zdjęcia